Kenali Sakit Kepala Yang Anda Hadapi

Kenali Sakit Kepala Yang Anda Hadapi

"sakit kepala bahagian belakang" "punca sakit kepala berdenyut" "sakit kepala atas" "cara menghilangkan sakit kepala" "bahagian sakit kepala" "jenis sakit kepala" "sakit kepala in english" "sakit kepala sebelah kanan" "sakit kepala bahagian belakang" "cara hilangkan sakit kepala berdenyut" "jenis sakit kepala yang berbahaya" "sakit kepala in english" "punca sakit kepala sebelah kiri" "cara merawat migrain" "pening kepala bahagian dahi" "pening di bahagian mata" "sakit kepala kanan kiri" "sakit kepala dikalangan remaja" "tanda penyakit pening kepala" "punca sakit kepala belakang" "urutan hilangkan sakit kepala" "cara hilangkan sakit kepala" "pening kepala berpusing" "penawar sakit kepala cara islam" "sakit kepala sebelah kanan sampai mata" "penyebab sakit kepala terus menerus" "sakit kepala bagian atas" "sakit kepala belakang" "sakit kepala sebelah kiri" "jenis sakit kepala dan cara mengatasinya" "jenis sakit kepala bagian belakang" "jenis sakit kepala darah tinggi" "jenis sakit kepala sebelah kanan" "sakit kepala jenis cluster" "punca sakit kepala sebelah kanan" "definisi sakit kepala" "sakit kepala tengah" "kenapa menjelang malam selalu sakit kepala" "punca kepala rasa melayang" "sakit kepala belakang tengkuk" "oksipital neuralgia" "cara menghilangkan urat tegang di leher" "kepala rasa kebas" "obat sakit kepala alami" "obat sakit kepala yang berlebihan" "kepala sering sakit dan rambut rontok" "nyeri kepala pdf" "merk obat sakit kepala" "sakit kepala sebelah kiri" "sakit kepala belakang" "sakit kepala bagian belakang" "sakit kepala depan" "sakit kepala berdenyut" "sakit kepala bagian atas" "sakit kepala sebelah" "sakit kepala kerap" "sakit kepala jenis" "obat sakit kepala" "jenis sakit kepala" "punca sakit kepala" "cara menghilangkan sakit kepala" "penyebab sakit kepala" "sering sakit kepala" "doa sakit kepala" "cara mengatasi sakit kepala" "penyebab sakit kepala sebelah kanan" "obat sakit kepala sebelah"


Migrain


Migrain bukan hanya sakit kepala, malah lebih dari itu; ia adalah kumpulan gejala saraf yang boleh melemahkan. Semasa serangan migrain, seseorang mengalami sakit berdenyut sederhana hingga teruk di satu sisi kepala, tetapi sepertiga serangan mempengaruhi seluruh kepala. 


Semasa serangan, ada juga orang yang mengalami gangguan penglihatan, mual, muntah, pening, kepekaan ekstrem terhadap suara, sentuhan dan rasa, serta semut atau mati rasa yang melampau di wajah. 


Migrain biasanya berlangsung dari 4 hingga 72 jam. Sebelum serangan migrain, ada tanda-tanda seperti cahaya aneh (aura), bau busuk, atau hilang akal.


Migrain biasa terjadi pada orang yang mempunyai sejarah keluarga dan tiga kali lebih biasa pada wanita daripada pada lelaki, tetapi dapat dikendalikan dengan ubat-ubatan tertentu dan perubahan gaya hidup.


sakit kepala jenis cluster punca sakit kepala sebelah kanan definisi sakit kepala sakit kepala tengah kenapa menjelang malam selalu sakit kepala punca kepala rasa melayang sakit kepala belakang tengkuk oksipital neuralgia cara menghilangkan urat tegang di leher kepala rasa kebas obat sakit kepala alami obat sakit kepala yang berlebihan kepala sering sakit dan rambut rontok nyeri kepala pdf merk obat sakit kepala

Tekanan Sakit Kepala


Sakit kepala stres adalah sakit kepala yang paling biasa. Tekanan sakit kepala berkisar dari sakit ringan hingga sangat teruk yang meliputi seluruh kepala sebagai sakit umum atau ketegangan pada dagu atau leher. Sebilangan orang mengalami kesakitan ketika kepala dipicit atau ditekan dengan kuat. 


Rasa sakit mungkin terbentuk perlahan dan akhirnya menjadi sangat teruk. Sakit kepala stres ini dipercayai disebabkan oleh pelbagai penyebab, termasuk otot yang tegang di lengan, leher, kepala, dan dagu, dan sering disebabkan oleh tekanan, kemurungan, dan kegelisahan.


penawar sakit kepala cara islam pening kepala bahagian dahi pening di bahagian mata sakit kepala kanan kiri sakit kepala dikalangan remaja tanda penyakit pening kepala sakit kepala sebelah kanan sampai mata penyebab sakit kepala terus menerus sakit kepala bagian atas sakit kepala belakang sakit kepala sebelah kiri jenis sakit kepala dan cara mengatasinya jenis sakit kepala bagian belakang jenis sakit kepala darah tinggi jenis sakit kepala sebelah kanan


Sakit Kepala Sinus

Walaupun tidak biasa dengan penyakit ini, sakit kepala sinus menyebabkan rasa sakit yang lemah dan berdenyut di seluruh wajah dan di bahagian depan kepala di mana sinus berada. 


Gejala biasa termasuk hidung tersumbat, hidung berair, tekanan pada muka dan dahi. Kesakitan biasanya bertambah teruk pada waktu pagi dan bertambah teruk dengan pergerakan kepala, tunduk atau berbaring.


Orang sering keliru dengan sakit sinus, migrain atau tekanan. Sakit kepala sinus yang betul sering berlaku kerana jangkitan sinus bakteria atau virus yang menyebabkan:


  • Hidung tebal
  • Kehilangan bau
  • Sakit muka atau tekanan dan demam. 


Sakit kepala ini akan hilang apabila jangkitan sinus sembuh atau jangkitan bakteria dirawat dengan baik.


sakit kepala bahagian belakang cara hilangkan sakit kepala berdenyut jenis sakit kepala yang berbahaya sakit kepala in english punca sakit kepala sebelah kiri cara merawat migrain punca sakit kepala belakang urutan hilangkan sakit kepala cara hilangkan sakit kepala pening kepala berpusing


Sakit Kepala Kluster


Sakit kepala kluster adalah sakit kepala yang berulang, iaitu, biasanya terjadi dalam kumpulan atau kelompok di satu sisi kepala. Ia menimbulkan rasa sakit, terasa seperti letupan panas di satu sisi kepala, dan gejala seperti mata merah dan hidung tersumbat mungkin muncul di bahagian kepala yang sama. 


Tidak seperti migrain, sakit kepala kluster ini biasanya berlaku pada waktu yang sama setiap hari atau setiap musim. 


Ia juga boleh menjadi rasa sakit yang sangat tidak dijangka, tanpa tanda-tanda, yang boleh bertahan hingga seminggu hingga satu tahun (kerana ini adalah nama kelompok), dan kemudian hilang seketika. 


Sepanjang serangan sakit kepala cluster, pesakit biasanya kelihatan tidak stabil kerana kesakitan yang teruk.


Sakit kepala cluster lebih kerap berlaku pada lelaki berbanding wanita dan perokok, dan terdapat sejarah keluarga penyakit ini. Di samping itu, alkohol adalah penyebab sakit kepala yang teruk dalam "tempoh kluster".


sakit kepala bahagian belakang punca sakit kepala berdenyut petua hilangkan sakit kepala berdenyut sakit kepala atas cara menghilangkan sakit kepala bahagian sakit kepala jenis sakit kepala sakit kepala in english

Sakit Kepala Lewah Pengambilan Ubat


Seperti namanya, sakit kepala jenis ini disebabkan oleh mengambil terlalu banyak ubat dan juga dikenal sebagai sakit kepala berulang. Sakit kepala kronik yang berlaku setiap hari boleh disebabkan oleh penghilang rasa sakit dan ubat-ubatan yang diresepkan. 


Penyalahgunaan dadah digambarkan sebagai pengambilan ubat penahan sakit secara berkala sekurang-kurangnya 10 hari sebulan selama tiga bulan atau lebih, dan mungkin bergantung pada ubat-ubatan tertentu. 


Walaupun ubat ini diambil, sakit kepala mula terasa atau bertambah buruk. Orang yang menderita sakit kepala jenis ini sering jatuh ke dalam kitaran menyiksa diri di mana mengambil ubat yang sama untuk merawat sakit kepala malah memburukkan lagi keadaan sakit kepala kerana berlebihan.


Sakit kepala yang berlebihan dengan ubat-ubatan biasanya hilang atau kembali ke keadaan semula dalam beberapa bulan selepas menghentikan ubat. Sebilangan orang memerlukan pengawasan perubatan untuk detoksifikasi dalaman atau rawatan pesakit luar yang sistematik untuk menghentikan ubat penahan sakit. 


Walaubagaimanapun, semasa proses detoksifikasi, gejala penarikan seperti sakit kepala yang teruk, mual, muntah, masalah tidur, dan gangguan mental akan berlaku.


Apa Tindakan Yang Dapat Dilakukan?


Sekiranya anda masih mengalami sakit kepala dalam tempoh pengambilan ubat, atau jika anda sering sakit kepala, sila berjumpa dengan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan terbaik.


 Rujukan: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12

Post a Comment

Terbaru Lebih lama