Bahaya Ketagihan Ubat Batuk Kesannya Amat Membimbangkan

Bahaya Ketagihan Ubat Batuk Kesannya Amat Membimbangkan

Batuk adalah salah satu reaksi refleks badan untuk melegakan tekak dan saluran pernafasan. Namun, jika batuk berterusan, ia akan menyebabkan masalah kesihatan. Biasanya, seseorang akan mencari ubat untuk menghilangkan batuk yang disebabkan oleh ketidakselesaannya.


"cara hilangkan ketagihan ubat batuk" "ubat batuk untuk khayal" "ubat batuk campur coke" "ubat batuk paling berkesan di farmasi" "ubat batuk mengantuk" "ubat batuk uphadyl" "ubat batuk dynadryl syrup" "ubat batuk cough en" "ubat batuk uphadyl" "ubat batuk paling berkesan di farmasi" "ubat batuk dynadryl syrup" "ubat mengantuk di farmasi" "ubat batuk codeine" "ubat batuk kanak kanak" "kesan overdose ubat tahan sakit" "cara hilangkan kesan ubat dalam badan" "kesan overdose antibiotik" "kesan overdose ubat panadol" "kesan negatif klorpromazin" "penggunaan ubat tidak mengikut peringkat umur" "khayal ubat batuk" "ubat batuk cap ibu dan anak" "ubat tidur" "ubat batuk campur coke" "kesan tahan batuk" "cara minum ubat batuk" "batuk semasa tidur" "kesan minum air ketum campur ubat batuk" "cara menghilangkan ketagihan air ketum" "cara rebus ketum" "cara hilangkan ketagihan ubat batuk" "kesan ketagihan ubat batuk"


Batuk


Dua jenis batuk sering berlaku, iaitu:


  • Batuk yang berkahak
  • Batuk yang tidak produktif iaitu tidak berkahak


Kedua-dua jenis batuk berbeza dalam etiologi dan ubat-ubatan. Oleh itu, penting untuk menentukan jenis batuk yang dialami agar rawatannya berkesan.


Jenis Ubat Batuk


Biasanya, sebilangan orang memilih untuk merawat batuk mereka sendiri (mengambil ubat sendiri) dengan membeli ubat di farmasi atau kedai runcit. Anda boleh membeli pelbagai ubat batuk tanpa preskripsi doktor.


Walau bagaimanapun, jenis ubat batuk tertentu yang mengandungi bahan aktif tertentu memerlukan nasihat dan preskripsi doktor.


ubat batuk uphadyl ubat batuk paling berkesan di farmasi ubat batuk dynadryl syrup ubat mengantuk di farmasi ubat batuk codeine ubat batuk kanak kanak kesan overdose ubat tahan sakit cara hilangkan kesan ubat dalam badan kesan overdose antibiotik kesan overdose ubat panadol kesan negatif klorpromazin penggunaan ubat tidak mengikut peringkat umur khayal ubat batuk ubat batuk bromhexine kesan makan ubat cair kahak paraben dalam ubat batuk ubat batuk bayi bawah 2 tahun ubat selsema kkm ubat batuk cap ibu dan anak ubat tidur ubat batuk campur coke kesan tahan batuk cara minum ubat batuk batuk semasa tidur

Jenis Ubat Batuk Yang Berbeza

Jenis ubat yang biasa digunakan untuk merawat gejala batuk disenaraikan di bawah, bergantung pada jenis batuk yang anda alami:


  • Dekongestan: Kumpulan ubat ini bertindak balas dengan otot saluran pernafasan dan membantu melebarkan saluran pernafasan. Contoh ubat - ephedrine, phenylephrine, oxymetazoline dan pseudoephedrine.

  • Penyembuhan kahak: Kelas ubat ini akan berfungsi untuk mencairkan kahak dan merangsang batuk untuk membersihkan kahak. Contoh ubat - ammonium klorida, guaifenesin dan sirap ipekak.


  • Pelega batuk: Jenis ubat ini berfungsi untuk mengurangkan kekerapan batuk, terutamanya batuk tanpa kahak dan tanpa gangguan pernafasan. Contoh ubat - dihydrocodeine, dextromethorphan dan diphenhydramine hidroklorida.


Berdasarkan fungsi ubat dan jenis batuk di atas, disarankan agar anda berjumpa dengan doktor atau ahli farmasi terlebih dahulu sebelum menggunakan mana-mana ubat batuk.


ⓘ ADVERTISEMENT


Batuk Dan Ketagihan


Ubat batuk sering dikaitkan dengan penyalahgunaan oleh kumpulan tertentu, terutama remaja. Namun, tidak semua jenis ubat batuk menimbulkan ketagihan. Ketagihan dadah tidak akan berlaku jika diambil dalam dos yang tepat dan pada waktu yang tepat.


Dihydrocodeine dan dextromethorphan adalah jenis ubat batuk yang biasa. Ubat batuk jenis ini, jika diambil secara berlebihan, menghasilkan kesan narkotik seperti mual, deria gangguan, dan ketagihan. 


Dihydrocodeine adalah ubat batuk dan penghilang rasa sakit yang disenaraikan dalam Akta Keracunan 1952. 


Sebagai salah satu ubat yang hanya boleh didapati dari ahli farmasi berlesen dengan preskripsi dari doktor. 


Dextromethorphan juga merupakan salah satu ubat batuk yang paling biasa digunakan. Ubat ini boleh dibeli dari ahli farmasi di farmasi tanpa preskripsi dari doktor. Namun, ada penjualan haram yang meningkatkan masalah ketagihan ubat batuk.


Selain harga rendah dan murah, warna penyediaan ini juga merupakan ciri utama yang tidak dapat dibezakan dengan warna minuman bukan alkohol yang terdapat di pasaran. Warna coklat gelap ubat ini serupa dengan kopi "O" atau cola. 


Sebilangan besar ubat batuk yang dijual secara haram biasanya dibungkus dalam minuman plastik biasa, bekas, atau botol minuman ringan berkarbonat. 


Biasanya, orang yang menyalahgunakan ubat batuk ini mengambil lebih banyak daripada dos yang disyorkan untuk memberi kesan segera.


Kesan Penggunaan Ubat Batuk Yang Berlebihan


Mengambil ubat batuk yang mengandungi dihidrokodein berlebihan menjadikan anda mengantuk, mengurangkan tahap aktiviti mental, pening, mual dan muntah.


Mengambilnya berulang kali dapat membuat seseorang bergantung dan memerlukannya setiap hari. Kesan hubungan ini disebut toleransi. 


Dos ubat harus ditingkatkan dari semasa ke semasa untuk mendapatkan kesan yang sama seperti sebelumnya. 


Pada akhirnya, lebih banyak ubat diperlukan setiap kali anda mengambilnya. Ini menjadikan orang itu ketagih dengan ubat batuk.


Mengambil ubat secara berterusan dalam jumlah yang banyak akan membawa kesan sampingan yang berbahaya. 


Kesan ubat batuk yang berlebihan akan mengakibatkan ketagihan dalam bentuk ketergantungan fizikal, mental dan emosi. 


Penagih mengalami kerosakan pada paru-paru, hati, sistem pencernaan (nutrien tidak mencukupi) dan buah pinggang.


Otot badan menguncup (badan menjadi lembap dan tidak bermaya) dan mereka berat badan menurun mendadak. Penagih akan sentiasa dalam keadaan lali, khayal dan hanya sentiasa memikirkan untuk tidur.


Cadangan


Penggunaan ubat batuk yang berlebihan boleh menyebabkan ketagihan, yang seterusnya menimbulkan banyak risiko negatif yang lain. Oleh itu, pesakit harus berhati-hati semasa mengambil ubat dan mengikuti arahan doktor dan ahli farmasi mereka. Cegah sebelum menjadi lebih teruk kerana pengabaian boleh membawa padah yang tidak diingini.




ⓘ ADVERTISEMENT


Rujukan

1 Ulasan

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama